image

Könnyítés a helyi adók terén

Terézváros képviselő-testülete november 26-án tartott ülésén egyebek mellett döntött a jövő évi helyi adókról és arról, hogy az önkormányzat pályázat útján eladja a leégett Andrássy út 83–85. számú lévő csaknem 11 százalékos tulajdoni hányadát, ezzel segítve a ház kálváriájának megoldását.


Terézváros önkormányzata évek óta igen méltányos, konzervatív, az adózók észrevételeit is figyelembe vevő adópolitikát folytat. Ezt bizonyítja az is, hogy a lakosságot terhelő települési adót mind a mai napig nem vezettek be, illetve az építményadó esetében több éve nem volt adóemelés, kommunális adót sem működtet a kerület.

A képviselők döntése értelmében az előttünk álló évben is (a megszokott módon) idegenforgalmi adót, építményadót és a telekadót szednek Terézvárosban. 2018-ban a magánszemélyek kommunális adóját, továbbá településiadó-kategóriába tartozó egyéb adónemet nem vezetnek be, és ezen adónemek a Budapest Főváros Önkormányzat általi bevezetéséhez sem járulnak hozzá.

A telekadó körében a VI. kerületi önkormányzat 2016. január 1-jével forgalmi érték alapú adóztatást vezetett be, ebből 2016-ban 204,2 millió Ft telekadó-bevétel folyt be.

Az adószabályok változásait Papp László alpolgármester foglalta össze

Az új rendszerű adózás költségvetésre gyakorolt hatása tehát már a bevezetés évében is számottevő volt, a 2017-es évben pedig ezt meghaladóan magas, mintegy 225 millió forint bevételt vár az önkormányzat. A változtatás másik hatása volt, hogy felgyorsult a foghíjtelkek beépítése, amely a kerület arculata szempontjából volt kedvező hatású.

A testület úgy döntött, 2018-ban visszatér a régi gyakorlat, az adó általános, éves mértékének négyzetméteralapon való meghatározása.

Az építményadók körében egy új adóztatási sávot vezetnek be kerületünkben, amely 750 Ft/m²-ben határozza meg azon, magánszemélyek tulajdonában levő lakások éves adóját, amelyet életvitelszerűen lakásként használnak, de a lakásban bejelentett székhely, telephely, fióktelep is működik. Ez a változtatás 50 százalékos könnyítést jelent a kerületben adózók számára.

 

Ingyenes lesz a rotavírus elleni oltás


A költségvetésben biztosított forrás lehetőséget ad a helyileg támogatott oltások bővítésére. A házi gyermekorvosok részéről a csecsemők rotavírus elleni védőoltásának támogatására érkezett javaslat, amelyet a képviselők támogattak. Statisztikai adatok alapján, kerületi szinten 2-3 gyermek kerül évente kórházba ilyen fertőzéssel. A támogatandó korosztály 6 hetes kortól 24 hetes korig, a két oltásból álló oltássorozat teljes vételárát téríti az önkormányzat.

 

Köröndi ház: az önkormányzat az eladással segít


A 2014. július 15-én kiégett Kodály köröndi ház, az Andrássy út 83–85. szám alatt lévő önkormányzati ingatlanok eladóvá váltak, az önkormányzat pályázati úton értékesíti azokat. Bundula Csaba alpolgármester az ülésen emlékeztetett rá, hogy az önkormányzat a tűzeset óta ugyanazt az álláspontot képviseli: azt teszi a házban lévő tulajdonrészével, ami az ott lakók, illetve az épület érdekeit a legjobban szolgálja. Többfordulós, hosszas egyeztetések után nyilvánvalóvá vált, hogy csak akkor éri meg egy beruházó cégnek a tető visszaépítése, a ház rendbe hozatala, ha nemcsak a tetőtérben, hanem a teljes harmadik emeleten – itt található a legtöbb önkormányzati ingatlan – is kialakíthat lakásokat. Így az önkormányzat most pályázati úton értékesíti a csaknem 11 százalék tulajdoni hányadát.

Hassay Zsófia polgármester utalt arra, hogy a tragédia után az önkormányzat több mint 260 millió forintot költött az életveszély elhárítására, majd az otthonukat elhagyni kényszerülő emberek lakhatását támogatták 44 millió forinttal. Hangsúlyozta, a lakók megsegítése mellett arra törekedett, hogy a műemléki épület a felújítás után újra olyan állapotba kerüljön, amely méltó a patinás múltjához.

Egyébként az ingatlanok aktuális forgalmi értékét a felkért szakértő összesen 273 millió forintban határozta meg, azokat az önkormányzat kétfordulós pályázaton hirdeti meg.

Heltai László, a Pénzügyi és jogi bizottság álláspontját ismertette

 

Elektronikus ügyintézés


A tervek szerint Terézvárosban a közeljövőben már otthonról, interneten keresztül is intézhetjük adóügyeinket.

Az elektronikus ügyintézés kiépítése olyan szakterületen célszerű, ahol nagy ügyfélkör tudja azt igénybe venni. Az előzetes felmérések alapján az adószakterület dolgozik a legnagyobb ügyfélkörrel, az alanyok nagy része gazdasági társaság, akik a NAV felé eddig is elektronikus úton adták le bevallásaikat, így megfelelő tapasztalatokat szereztek.

Terézváros esetében az elektronikus ügyintézés igénye leginkább leginkább az idegenforgalmi adó vonatkozásában a vállalkozók oldaláról merült fel. Emellett egyre nagyobb az igény a természetes személyek részéről is, hogy építményadó-bevallásaikat, az adó befizetését elektronikus úton tehessék meg. Az önkormányzat törekvése, hogy olyan komplex, elektronikus ügyintézést alakítson ki, amelyben a bevalláson és befizetésen túl az ügyfelek napi szinten láthatják adóegyenlegüket, a fizetést otthonról egy gombnyomással indíthatják banki felületen keresztül. A beazonosítási folyamat a magyarorszag.hu ügyfélkapu rendszerén, illetve a polgármesteri hivatalban történő regisztrációval valósulhat meg. 2018 január 1-jétől az elektronikus ügyintézés bevezetése jogszabályi kötelezettség is.



2017. október 31.